degrootebeentjesrondjenl.reismee.nl

Gjin gerop en gjin geklei, op is op en wei is wei

Als je een reis intens wil beleven moet je alle zintuigen gebruiken. Het Friese ontbijt heeft ons goed gesmaakt en we kunnen direct op weg naar Ria’s favoriete klusje, op zoek gaan naar een ‘lekker bakkertje’ voor de nodige versterking onderweg. Als de muesli-bollen lekkere koek en croissants zijn gescoord kunnen we onze route oppakken richting Lauwersoog. Het mooie vlakke, weidse en groene Friesland schiet snel onder onze wielen door omdat we een lekker westen windje in de rug hebben. Het uitzicht is kilometers ver over de landerijen die leeg gereden worden om gewassen te oogsten. De paden zijn soms minder begaanbaar door de vele klei afkomstig van de tractoren. We zien suikerbiet en ook vele velden met gerooide uien. Als stadse fietsers zijn wij minder bekend met wat er geoogst wordt maar de geur van de bergen uien zijn onmiskenbaar. Daar komt bij dat dy’t net donget, dy’t net ponget ( Wie niet bemest krijgt ook geen opbrengst ). Het platteland! Het zonnetje heeft zich vandaag niet laten zien dus voor ons gevoel moesten we ons wel goed warm fietsen. Wat heeft geresulteerd in 104 afgelegde kilometers. Een slaapplaats was opnieuw een uitdaging we moesten van de route af. Dat betekent 20 extra km. naar Kloosterburen, een uurtje doortrappen. Volgens Ria wel een beetje spannende route met smalle paadjes door een verlaten bosgebied. Maar geen gejammer en geen geklaag, op is op en weg is weg.

Rianne

Alweer ruim 100 km verder. Zo redden jullie met gemak die 75 km gemiddeld per dag.

Reus

Wat leuk weer om te lezen hoe de ritten beleeft worden, en dat ook de “anderlandse “ taal ? opgepikt is. Van stadse fietsers naar Friese doordouwers, veel plezier nog ?

Piet

Je begin helemaal buiten de grenzen te lullen. Snel integreren heet dat denk. ???

Dorus

Weer goed bezig geweest vandaag, wat een kilometers. Op naar morgen, en voor straks weltrusten

Annie

Jullie doen het goed met ruim 100 km per dag. Dat betekent misschien een extra rustdag straks? Leuke verhalen weer Jos en voor de Friese taal heb jij geen woordenboek nodig. De "lekkere bakkertjes" kun je wel aan mn zussie overlaten ?

Peter Savenije

Ook deze reis is er voor de vlotte pen en het digitale papier gelukkig genoeg bagageruimte overgebleven. Nu kunnen we jullie dagelijkse belevenissen blijven volgen. Wat een kilometervreters zijn jullie. Nog op de weegschaal gestaan voor de start van jullie fietsreis? Let op dat de pen en het 'papier' niet ergens blijven liggen onderweg. Trap ze en geniet ervan.